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개발/ALGOLIA

알고리아 Managing Results(3-1)

by dev_caleb 2022. 3. 2.
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Relevance Overview(관련 개요)

https://www.algolia.com/doc/guides/managing-results/relevance-overview/

 

Relevance overview | Algolia

Relevancy from a high-level point of view - finding records, ranking, tie-breaking, typos, and other settings.

www.algolia.com

 

Getting the best results(최고의 결과 얻기)

Relevance touches on every aspect of the Algolia search experience. It governs everything from structuring your data to how the engine queries your indices and orders the results to what your users see as they type.

The aim is to find a general configuration that gets the best results in all situations.

Configuration is about telling Algolia how to search your data. You already began this process while structuring your data, where you told Algolia which attributes to search in and which to use to customize your ranking.

관련성은 알골리아 검색 경험의 모든 측면을 다룹니다. 데이터 구조화부터 엔진에서 인덱스를 쿼리하고 결과를 정렬하는 방법, 사용자가 입력할 때 보는 내용에 이르기까지 모든 것을 관리합니다.
모든 상황에서 최상의 결과를 얻을 수 있는 일반적인 구성을 찾는 것이 목적입니다.
구성은 알고리아에게 데이터 검색 방법을 알려주는 것입니다. 당신은 이미 Algolia에게 어떤 속성을 검색해야 하는지, 어떤 속성을 사용하여 순위를 사용자 지정할지를 알려주는 데이터를 구성하는 동안 이 과정을 시작했다.

 

 

Defining searchable attributes and customizing your ranking are two Must Dos before configuring anything else. These actions alone could get you production-ready.

검색 가능한 특성을 정의하고 순위를 사용자 정의하는 것은 다른 특성을 구성하기 전에 반드시 수행해야 할 두 가지 작업입니다. 이러한 작업만이 운영 준비를 마칠 수 있습니다.

 

 

Getting the best from Algolia

Before going live, though, it’s best to get familiar with Algolia’s key features. Some are immediately useful, like creating synonyms and adding filters and alternative sorts. Others quickly become important, like merchandising, grouping records, and geolocation. Later, as your solution evolves, you’ll take advantage of analytics, Click and Conversion Tracking, Personalization, and A/B testing. Finally, you’ll want to learn the core features of Algolia’s engine, such as Typo Tolerance, Prefix Search, Natural Language Processing (NLP), Detecting User Intent, and others. Knowing how the engine works will be invaluable as you structure your data and fine-tune your results.

The Managing Results section guides you through the entire configuration process, showing how Algolia has solved search’s most common use cases. Along the way, you’ll learn about the engine’s default settings and when you might need to override them, usually rarely. Finally, the guide helps you identify and solve situations that fall outside the norm.

그러나 시작하러 가기 전에 알고리아의 주요 특징들을 숙지하는 것이 가장 좋습니다. 동의어를 만들고 필터 및 대체 정렬을 추가하는 것과 같은 일부 기능은 즉시 유용합니다. 상품화, 레코드 그룹화, 지리 위치와 같은 다른 것들도 빠르게 중요해지고 있다. 나중에 솔루션이 발전함에 따라 분석, 클릭 및 변환 추적, 개인 설정 및 A/B 테스트를 활용할 수 있습니다. 마지막으로 오타, Prefix Search, NLP(Natural Language Processing), Detecting User Intent 등과 같은 Algolia 엔진의 핵심 기능에 대해 알아봅니다. 엔진이 어떻게 작동하는지 아는 것은 데이터를 구조화하고 결과를 미세 조정할 때 매우 중요합니다.
결과 관리 섹션에서는 전체 구성 프로세스를 안내하며 Algolia가 검색의 가장 일반적인 사용 사례를 어떻게 해결했는지 보여줍니다. 이 과정에서 엔진의 기본 설정과 이를 재정의해야 하는 시기를 알게 됩니다(보통 드물게). 마지막으로, 가이드는 일반것을 벗어난 상황을 규명하고 해결할 수 있도록 도와줍니다.

 

Getting no or too few results(결과가 없거나 너무 적음)

If some key search phrases aren’t returning results or returning what you’d hoped for, you may have to review your content and/or settings.일부 주요 검색 구문이 결과를 반환하지 않거나 원하는 결과를 반환하지 않는 경우 콘텐츠 및/또는 설정을 검토해야 할 수 있습니다.

What’s meant by “relevance”?('관련성'이 무슨 뜻이죠?)

-쿼리와 일치하는 결과를 찾는 것

-가장 잘 일치하는 결과가 목록의 맨 위에 나타나도록 순위를 매기는 것

 

Finding results(결과 찾기)

Finding results consists of defining attributes and text-based comparisons that affect the engine’s choice of which objects to return. These include typos, prefixes, plurals, stop words and other text-based criteria that Algolia uses to enhance relevancy. There are also some non-text-based criteria, such as filtering and geolocation.

검색 결과는 엔진의 반환 대상 선택에 영향을 미치는 속성 정의 및 텍스트 기반 비교로 구성됩니다. 여기에는 알골리아가 관련성을 높이기 위해 사용하는 오타, 접두사, 복수어, 금지어 및 기타 텍스트 기반 기준이 포함된다. 필터링, 지리 위치와 같이 텍스트 기반이 아닌 기준도 있습니다.

Ranking records(순위 기록)

Ranking is critical since users should see the results that most closely match their queries first: this is wholly dependent on the order in which records are presented. Algolia’s ranking uses a tie-breaking algorithm where specific criteria order and “bucket” results together and break ties between equal matches.

사용자는 자신의 쿼리와 가장 근접하게 일치하는 결과를 먼저 보아야 하기 때문에 순위가 매우 중요합니다. 이는 전적으로 레코드가 표시되는 순서에 따라 달라진다. 알골리아의 순위는 특정 기준 순서와 "버킷"이 함께 결과를 내고 대등한 매치 간의 관계를 끊는 tie-breaking algorithm을 사용한다.

 

Index settings and query parameters(인덱스 설정 쿼리 파라미터)

There are two ways and times to configure Algolia search:(알골리아 검색을 구성하는 방법에는 두 가지가 있습니다.)

  • Index settings(인덱스 설정)
  • Query parameters(쿼리 파라미터)

Index settings occur at “indexing time” - that is, when you are adding, updating, or removing data or merely changing settings directly on the index. These changes are permanent and global - they affect how the data is stored, and every search is affected.

인덱스 설정은 "인덱싱 시간"에 발생합니다. 즉, 데이터를 추가, 업데이트 또는 제거하거나 인덱스에서 직접 설정을 변경할 때 발생합니다. 이러한 변경 사항은 영구적이고 글로벌적이며 데이터가 저장되는 방식과 모든 검색에 영향을 미칩니다.

 

 

Configuring your query is different. When you send a query to Algolia, you can add parameters that alter the index settings. These parameters are neither permanent nor global; they only affect the current search.

While you can do a lot with query parameters, some settings can only be done at indexing time, as they affect how the data is stored. This can be seen when adding new synonyms or changing typo tolerance settings. Same with query parameters - some settings make sense only at query time, like filtering, geolocation, and defining which attributes to retrieve.

The specific parameter documentation indicates whether a setting is available at indexing time, query time, or both.

쿼리 구성하는 것은 다릅니다. 쿼리를 Algolia로 보낼 때 인덱스 설정을 변경하는 매개 변수를 추가할 수 있습니다. 이러한 매개 변수는 영구적이거나 글로벌적이지 않으며 현재 검색에만 영향을 미칩니다.
쿼리 매개 변수로 많은 작업을 수행할 수 있지만 일부 설정은 데이터가 저장되는 방식에 영향을 미치기 때문에 인덱싱 시에만 수행할 수 있습니다. 이는 새 동의어를 추가하거나 오타 허용오차 설정을 변경할 때 볼 수 있습니다. 쿼리 매개 변수도 마찬가지입니다. 필터링, Geolocation 및 검색할 특성 정의와 같은 일부 설정은 쿼리 시에만 적합합니다.
특정 매개 변수 설명서는 인덱싱 시간, 쿼리 시간 또는 둘 다에 설정을 사용할 수 있는지 여부를 나타냅니다.

 

 

 

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